|
Tiskové zprávy
Tiskové zprávy
O navrhu ODS na oklesteni zakona...
Spolecna tiskova zprava obcanskych sdruzeni Calla, Deti
Zeme, Ekologicky pravni servis, Hnuti DUHA, Nezavisle socialne
ekologicke hnuti - NESEHNUTI, Pratele prirody - Obcanska spolecnost,
Program energetickych uspor, Pro prirodu a Zeleny kruh,
ze dne 27.7.1999
O navrhu ODS na oklesteni zakona o
ochrane prirody a krajiny bude zitra jednat vlada
Zitra bude Zemanova vlada jednat o navrhu novely zakona o ochrane
prirody a krajiny [1]. Pripadne prijeti teto novely by melo za
nasledek vyrazne zhorseni v kvalite ochrany prirody a poruseni
mezinarodnich zavazku Ceske republiky. Lze tedy jen doufat, ze si
vlada zachova zdravy rozum a prijeti novely ve svem stanovisku
nedoporuci. Dopis ekologickych organizaci obsahujici pozadavek na
odmitnuti navrhu novely bude ministrum zaslan faxem dnes odpoledne.
Navrh novely zakona o ochrane prirody a krajiny je iniciativou
skupiny poslancu Parlamentu CR. Vzhledem k tomu, ze mezi nimi
prevazuji poslanci za ODS, lze tuto iniciativu povazovat za v poradi
jiz druhy pokus teto strany oklestit zmineny zakon (prvni pokus
poslance Sehore snemovna pred nedavnem odmitla). Navrh je clenen do
tri odstavcu.
V odstavci 1 poslanci navrhuji zuzit pusobnost zakona pouze na
krajinu mimo "souvisle zastaveneho uzemi obci". "Na uzemi obci pak by
nebylo mozne zridit zvlaste chranena uzemi v mistech, kde se cenne
prirodni hodnoty soustreduji (napr. mestske parky, botanicke zahrady
apod.). To by v konecnem dusledku mohlo vest k jejich postupne
degradaci a ke snizovani jejich vyznamu pro rekreaci a oddech
obcanu," vysvetluje Mgr. Vitezslav Dohnal z Ekologickeho pravniho
servisu.
V odstavci 2 se mj. navrhuje zuzit moznost ucasti obcanskych
sdruzeni ve spravnich rizenich, v nichz mohou byt dotceny zajmy
ochrany prirody a krajiny, pouze na ty pripady, kdy zamer, ktery je
predmetem rizeni, nebyly jiz drive verejne projednan. Predkladatele
navrhu argumentuji tim, ze za soucasneho stavu mohou obcanska
sdruzeni vystupovat jako ucastnici nekolika spravnich rizeni k temuz
zameru (napr. uzemniho, vodopravniho i stavebniho rizeni). Podle
nich "je tim vazne porusovana rovnost obcanu pred zakonem i rovnost
ucastniku behem spravniho procesu". Obe tato tvrzeni jsou zcela mylna
a - pokud se nejedna o vedomou lez - svedci prinejmensim o hrube
neznalosti zakladnich principu spravniho prava. "Obcanska sdruzeni
maji naprosto stejna prava jako ostatni zamerem dotcene subjekty. I
ostatni subjekty (obce, vlastnici dotcenych pozemku) mohou vystupovat
v nekolika rizenich k teze investicni akci. Omezenim ucasti v
nekterych fazich procesu schvalovani investicni akce by byla
verejnost zkracena na svem pravu ucastnit se procesu rozhodovani,
jehoz vysledek muze mit vliv na zivotni prostredi. Toto pravo vyplyva
ze sesteho clanku Aarhuske umluvy, kterou Ceska republika podepsala v
lonskem roce," konstatuje RNDr. Jindrich Petrlik, predseda
ekologickeho sdruzeni Deti Zeme.
Navrh navic predpoklada, ze obcanska sdruzeni, jejichz cilem je
chranit prirodu a krajinu, by napriste mohla byt ucastnikem pouze v
takovych rizenich, ktera jsou zahajovana z moci uredni. Nejvice
zasahu do zivotniho prostredi se vsak v soucasne dobe deje ve
spravnich rizenich, ktera jsou navrhovana primo investory. Z tech by
byla verejnost novelou vyloucena.
V odstavci 3 navrhu novely pak poslanci navrhuji zrusit zasadu,
ze "zakon o ochrane prirody a krajiny a predpisy vydane k jeho
provedeni jsou zvlastnimi predpisy ve vztahu k predpisum o lesich,
vodach, uzemnim planovani a stavebnim radu, o ochrane nerostneho
bohatstvi, ochrane zemedelskeho pudniho fondu, myslivosti a rybarstvi
[2]". Zvlaste chranena uzemi a jine objekty zvlastni ochrany podle
tohoto zakona ale nemohou byt podrazeny obecne uprave napr.
stavebniho nebo lesniho zakona. Tim by jakakoliv ochrana ztracela
smysl. "Mame-li napr. v zakone, ze v narodni prirodni rezervaci se
nesmeji povolovat a umistovat stavby, nelze dat prednost uprave ve
stavebnim zakone, podle nejz to mozne je. Ustanoveni o ochrane
cennych, zvlast chranenych hodnot musi byt vzdy specialni (zvlastni)
ve vztahu k obecne uprave," doplnuje Mgr. Vitezslav Dohnal.
Dalsi informace podaji:
Ales Kutak, Program energetickych uspor (tel. 02-781 6571 a
02-9005 8440)
Zuzana Drhova, Zeleny kruh (tel. 02-298448)
Poznamky v textu:
[1] Navrh poslancu Vaclava Brouska a dalsich na vydani zakona,
kterym se meni a doplnuje zakon c.114/1992 Sb., o ochrane prirody a
krajiny, ve zneni zakona c.347/1992 Sb., zakona c.289/1995 Sb.,
nalezu Ustavniho soudu c.3/1997 Sb., zakona c.16/1997 Sb. a zakona
c.123/1998 Sb.
[2] § 90 odst.4 zakona c.114/1992 Sb., o ochrane prirody a
krajiny, ve zneni pozdejsich predpisu.
nahoru
|